Rower poziomy Flevo racer, większy brat Flevo bike’a


Flevo racer i jego mniejszy klon posiada możliwość regulacji pochylenia siedzenia. Na zdjęciu widać siedzenie ustawione do jazdy na szosie. Bardzo pozioma pozycja rowerzysty, pozwala poprawić aerodynamikę roweru.

Flevo racer to rower ze skrętną ramą i przednim napędem, jak jego mniejszy brat Flevo bike. Ma jednak to, czego tamtemu brakowało, a mianowicie duże 26 calowe koła. Racer prowadzi się znacznie stabilniej niż jego mała wersja, a brak przedniej amortyzacji rekompensują właśnie większe koła. Dzięki nim rower także żwawiej się toczy. W dodatku podjazd i zjazd z krawężnika nie powodują tych nerwowych podskoków za które w mniejszej wersji odpowiada gumowy amortyzator w przednim zawieszeniu. Rower posiada wiele zalet, więc tym bardziej szkoda, że od dawna nie jest już produkowany. Pod koniec 2024 roku firma Flevo w ogóle zarzuciła produkcję rowerów. Ale co ciekawe, zarówno mały jak i duży Flevo wciąż cieszą się opinią rowerów kultowych w środowiskach rowerzystów poziomych, choć niewielu już je posiada, a jeszcze mniej potrafi na nich jeździć. Dlaczego więc „przednionapędowce” z wytwórni w Dronten zawdzięczają swój status? Na pewno jedną z przyczyn jest fakt, iż po długim okresie nauki, gdy już opanujemy trudną umiejętność jazdy rowerem ze skrętną ramą i przednim napędem, sprawia nam to ogromną frajdę. Jazda Flevobike’m jest przyjemna i odprężająca. Wymaga koncentracji na prowadzeniu pojazdu. Konieczność oderwania umysłu od innych czynności i myśli podczas jazdy na tym rowerze narzuca podobieństwo z medytacją transcendentalną. Być może, to zbyt daleko idące porównanie, ale coś w tym jest. Ponadto spotkałem się z opinią, iż Flevo racer i Flevo bike to pojazdy, których użyteczność jest dyskusyjna a główną ich zaletą jest oryginalny wygląd. Oczywiście, to nieprawda. Rower ten może służyć do codziennej jazdy lub turystyki. Przedni napęd i skrętna rama mają szereg zalet. Nie będę się rozpisywał o wygodzie jazdy i prostej konstrukcji, przekładającej się na łatwy serwis. Nie mniej ważna jest zwrotność tego roweru. Dzięki skrętnej ramie sprawny rowerzysta zawróci o 180 stopni, obracając rower wokół osi tylnego koła. Ponadto prowadzenie roweru nie absorbuje rąk, gdyż skrętna rama umożliwia kierowanie za pomocą nóg.

Flevo bike na kołach 20″, mniejszy brat Flevo racera. Jak widać takie rozwiązanie przedniego napędu sprawia, że łańcuch jest bardzo krótki. Widać tu także przedni wahacz z gumowym amortyzatorem. Nie spotkamy już tego elementu w racerze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *